Våre utøver

Her finner du informasjon om noen av de utøverne vi har jobbet/jobber med.

Mads Stadaas

1. Namn
– Mads Stadaas
2. Sted
– Vinnes, Fusa
3. Nationalitet
– Norsk
4. Klubb/Lag:
– Ikke bestemt enda (mest sannsynlig Åsane, men kan også bli Ringerike, skal ha møte med Åsane i morgen, vet mer da) 🙂
1. Vad er ditt/dine mål før neste sesong?
– Hevde meg i Norgescup og NM, samt ritt i Belgia og Tyskland. Ønsker også å vinne etapper under prestisjefylte nasjonale tourer, samt regionale ritt, både på landevei og tempo.
2. Vad skall till før att lyckas før dig tror du?
– Fortsette slik eg holder på nå, men fullt fokus på landeveien, da bør eg ha gode odds.
3. Vad er det beste Stayer/David Broo har tillført / lært dig?
– Hvor viktig en helhetlig tilnærmelse til sporten er, både trenings-, ernærings-, hverdags-, og restitusjonsmessig. Også fått input på høykvalitetsøkter, og gode råd ellers i en treningshverdag. Likevel er det eg liker best med den oppfølgingen eg får, det faktum at David virkelig bryr seg om utøverene sine, og er lidenskapelig av at eg skal nå målsetningene mine.
4. Vilka er dine starkaste egenskaper som syklist / Idrettsutøver?
– Er villig til å legge ned den jobben som kreves. Elsker smerte, og fast bestemt om å en dag tre inn i proffenes rekker!
5. Vad er din største utfodring som syklist / idrettsutøver ? 
– Mye å lære på relativt kort tid. Konverterte fra skiskyting til landevei først som 18-åring.
6. Vad er ditt beste tips till andre syklister / idrettsutøvere ? 
– Sørg for at du finner en idrett du er 100 000% totalt hodestups forelsket i, samt du må ha ett brennende ønske om å lykkes. Har du ambisjoner om å nå toppen, så kommer det til å være noen bleksvarte perioder, hvor dersom du ikke elsker det du driver med, bare kommer til å kaste inn håndklet. Men hvis du innerst inne vet at det er dette du vil, at dette er noe du ønsker å kjempe deg gjennom, så er ikke det å gi seg ett tema! Vær en Stayer!
7. Vilket er ditt favoritsted att trene / sykle og hvorfor ?
– Umulig å si. Destinasjon er ikke så viktig. De fineste turene har ikke noe med rute, eller vær å gjøre. De fineste turene er for meg de når du føler deg som en gud på to hjul. Kjedet føles som luft, og watten er der uten at du trenger å tenke på det. Du vet at du kunne sykles hvor som helst, og tatt knekken på en hver stigning, og enhver rytter! Når det er sagt, så er det ingenting feil med en finværstur rundt legendariske Kvamskogen 🙂
8. Er det noen ønsker du har ifht treningen idag med Stayer som du savner / skulle ønske endres?
– Haha, yeah right! David følger meg så tett opp, at det aldri har fått tid til å oppkomme noe savn, før det er justert. Var nettopp derfor eg valgte Stayer, helproft tett samarbeid med individuell tilpasning!

Johnny Stausholm Extreme Ultra Cycling - https://johnnystausholm.net/

1. Namn: Johnny Stausholm

2. Sted: Ålgård

3. Nationalitet: Norsk (dansk statsborger)

4. Klubb/Lag: Ingen

1. Vad er ditt/dine mål før neste sesong? Gjennomføre Race Across America (RAAM) som solo rytter.

2. Vad skall till før att lyckas før dig tror du? Være så sterk og utholdende som mulig, slik at turen blir en så positiv opplevelse som mulig.

3. Vad er det beste Stayer/David Broo har tillført / lært dig? Vi har samarbeidet i ganske kort tid. Fram til nå har David lagd ukeplaner et par uker fram i tid, slik at jeg ikke selv har trengt å tenke på treningstyper og progresjon. Veldig bra. Det har vært fokus på økt smidighet, styrke og FTP, hvilket jeg føler har bedret seg. Kommende tester for vise om jeg har jobbet bra nokJ.

4. Vilka er dine starkaste egenskaper som syklist / Idrettsutøver? Tror det er styrke/stahet/utholdenhet – som kan og skal bli bedre.

5. Vad er din største utfodring som syklist / idrettsutøver ? At jeg både er skadet og syk (skader i nakken, ryggen etc og har leddegikt).

6. Vad er ditt beste tips till andre syklister / idrettsutøvere ? If you can dream it you can do it – Korteste vei til å nå målet ditt kan være å skaffe personlig trener. Svakheter og styrke vil bli kartlagt og treningen tilpasset og optimalisert. Med personlig trener er det bare opp til deg å ”utføre jobben” og holde fokus. Kan det være lettere? J.

7. Vilket er ditt favoritsted att trene / sykle og hvorfor ? Har aldri vært på treningsleier tidligere. Ellers er det her på Ålgård og omegn. Her har vi flate Jæren mot vest og plenty med fjell mot øst.

8. Er det noen ønsker du har ifht treningen idag med Stayer som du savner / skulle ønske endres? Kunne tenkt meg en overordnet oversikt over hvordan treningen er tiltenkt lagt opp. Kan være litt vanskelig å være presis der, da jeg jo sliter med det jeg gjør, og justeringer sikkert må til underveis. En tiltenkt plan/strategi kunne likevel vært å foretrekke så jeg har noe å sikte meg inn mot.

(Fra høyre ) Fredrik, Markus og Ingvar

Ingvar Straume - Ivrig motionist

  1. Navn: – Ingvar Straume
  2. Sted: – Oslo
  3. Nasjonalitet:  – Norsk
  4. Klubb/lag:  – BOC (Bærum og Omegn Cycleklubb).

Før jeg svarer på de konkrete spørsmålene tror jeg det er nødvendig å sette ting inn i perspektiv:

Jeg er 55 år, har bare syklet i 3-4 år og trent systematisk i de siste 1-2 årene. Jeg var aktiv idrettsutøver i min ungdom (til jeg var ca. 25 år) og drev med konkurranseidrett i fotball, alpint/freestyle og squash. I 20-25 år, etter at jeg sluttet som aktiv utøver og før jeg begynte å sykle, var jeg (fysisk sett) passiv – fysisk aktivitet ble nedprioritert i forhold til familie og veldig krevende jobbsituasjoner.

Gamle idrettsskader, inaktivitet i mange år samt alderen setter sine spor i kroppen. Jeg har hatt mye vondt i knær, skuldre og rygg. Det er her sykling og godt planlagt, grunnleggende trening kommer inn. 15 måneder med trening med David/Stayer Coaching har gitt resultater; Grunnleggende styrketrening, mobilitet/tøying («trene for å gjøre kroppen klar til å trene», som David sier), grunnleggende teknikk og sittestilling på sykkel har ført til at kroppen for første gang 25 år er smertefri – jeg har ikke vondt noen steder.

Og det er herfra mine mål med treningen stammer. Jeg ønsker at jeg skal møte de kommende årene som frisk, aktiv, positiv, motivert og i god form – slik at jeg har overskudd til å være en pådriver for å skape et godt, aktivt og givende liv sammen med familie og venner. Det skal jeg skape grunnlaget for gjennom god, systematisk og motiverende trening. Jeg blir sterkere, raskere og bedre – det gir en god følelse. Og i tillegg så har jo selvsagt det gamle konkurranseinstinktet våknet til liv :-).

Sykling som aktivitet er helt supert, ikke minst for oss som er «over middagshøyden». I tillegg til å være skånsomt for kroppen, gir det fantastiske opplevelser, ofte i flott natur med majestetiske fjell – opplevelser man gjerne får sammen med familie eller venner. For meg er det slik at jo høyere fjellene og jo lengre bakkene er, jo bedre.

Så til spørsmålene:

1. Vad er ditt/dine mål før neste sesong?

Hovedmålet står fast – frisk, aktiv, positiv, motivert og i god form. Og bli litt sterkere, litt raskere og litt bedre. Og selvsagt flott turer sammen med familie og venner – eller alene når ingen vil være med. Helt konkret har jeg satt to «delmål» mål for neste sesong:
– Delmål A: Jeg vil prøve å kjøre noen ritt i master-klassen på vårparten (har bare kjørt i tur-klassen til nå). Målet for sesongen er å klare å sitte med i hovedfeltet i min aldersklasse til mål.
– Delmål B: Jeg vil prøve å få tur til alpene for trening og ritt på ettersommeren (høye fjell og lange bakker).

  1. Vad skall till før att lyckas før dig tror du?

Det som skal til for å lykkes tror jeg rett og slett er systematisk og god, tilpasset trening. For delmål A, for å kunne holde tempoet og sitte i feltet i master-klassen bør jeg forbedre evnen til å holde høy fart/høy kraft ved støting og i kortere bakker (2-5 minutter). For delmål B) må jeg trene utholdenhet. Jeg er allerede relativt sterk i lange bakker og i utforkjøringer.

 

  1. Vad er det beste Stayer/David Broo har tillført / lært dig?

At syklister må trene også uten sykkel; Styrke- og mobilitetstrening er veldig viktig for å kunne prestere godt og sitte komfortabelt på sykkelen. 

  1. Vilka er dine starkaste egenskaper som syklist / Idrettsutøver?

Lange motbakker er en klar nr. 1, deretter utforkjøringer.

 

  1. Vad er din største utfodring som syklist / idrettsutøver ?

Holde høy og jevn fart (og kraft) på flatere partier samt høy kraft/fart i kortere bakker (2-5 minutter).

 

  1. Vad er ditt beste tips till andre syklister / idrettsutøvere ?

Jeg snakker til «voksne» syklister, som er i (eller nærmer) seg min aldersgruppe: Få deg en trener som kan gi deg et tilpasset og fleksibelt treningsprogram, som justeres etter dine løpende behov, og som følger deg opp på en-til-en basis. Da øker gleden, motivasjonen og prestasjonene, mens skaderisikoen reduseres.

 

  1. Vilket er ditt favoritsted att trene / sykle og hvorfor ?

Høye fjell og lange bakker: Fjellene i mellom- og syd-Europa. Hvorfor? Flott natur, store (men håndterlige) utfordringer og (som regel) god temperatur.

  1. Er det noen ønsker du har ifht treningen idag med Stayer som du savner / skulle ønske endres?

Egentlig ikke. Alle mine innspill blir diskutert og (hvis fornuftig) håndtert løpende. En god trener-utøver-relasjon er dynamisk og baserer seg på gjensidig respekt og forståelse.